Wysiłek kierowcy F1

Mimo tego, co mogłoby się wydawać, kierowcy Formuły 1 mają bardzo ciężką pracę. W trakcie wyścigu obciążenia na ciało osoby zasiadającej w bolidzie, przekracza te wskaźniki, które notowane są w czasie walk Sumo. Dlatego kierowcy bolidów muszą posiadać nie tylko odporność na stres, ale również siłę fizyczną. Wyścig trwający mniej więcej dwie godziny jest ogromnym wysiłkiem pod względem psychicznym i fizycznym.

Napięcie mięśni występujące w trakcie jazdy jest bardziej wyczerpujące dla organizmu niż ruch. Ponadto kierowca musi zmagać się z przeciążeniami, wysoką temperaturą, podczas gdy zasiada w nie do końca wygodnej pozycji. Niemal w każdym wyścigu mamy też do czynienia ze zmianą klimatu, czasu. Więc każdy z kierowców oraz członków zespołu, musi wykazywać doskonałe zdolności do aklimatyzacji.

Siły przeciążenia, jakie działają na kierowcę bolidu, przekraczają 5 g. To oznacza, że ciążenie jest pięciokrotnie większe niż naturalne, z jakim mamy do czynienia w środowisku ziemskim. W tym momencie, sama głowa kierowcy osiąga wagę 25 kg. To siły, z jakimi mają do czynienia również piloci samolotów naddźwiękowych.

Wiele lat wstecz, fotel zamontowany w bolidach był zbliżony kształtem do tego znanego dziś z samochodów, a kierowca wystawał poza karoserię. Wówczas to on musiał przyjmować na siebie siłę powietrza. Dziś kierowca prowadzi pojazd w pozycji półleżącej, osłonięty przez elementy karoserii. W kabinie kierowcy niestety nie ma przepływu powietrza, więc szybko ulega ona nagrzaniu. W połączeniu z kombinezonem mogącym ochronić przed płonącą benzyną, warunki są naprawdę trudne. Wysoka temperatura to oczywiście również powód do pocenia się, co dodatkowo zmniejsza komfort jazdy.

20 myśli na temat “Wysiłek kierowcy F1”

  1. Witam, myślę, że widziałem cię odwiedził mojego bloga, więc przyszedł, aby przywrócić pożądanie . Stara się znaleźć rzeczy do zwiększenia mojej stronie internetowej! Zakładam jej wystarczająco dobre, aby korzystać z niektórych swoich koncepcjach !!

Możliwość komentowania jest wyłączona.