Wysiłek kierowcy F1

Mimo tego, co mogłoby się wydawać, kierowcy Formuły 1 mają bardzo ciężką pracę. W trakcie wyścigu obciążenia na ciało osoby zasiadającej w bolidzie, przekracza te wskaźniki, które notowane są w czasie walk Sumo. Dlatego kierowcy bolidów muszą posiadać nie tylko odporność na stres, ale również siłę fizyczną. Wyścig trwający mniej więcej dwie godziny jest ogromnym wysiłkiem pod względem psychicznym i fizycznym.

Napięcie mięśni występujące w trakcie jazdy jest bardziej wyczerpujące dla organizmu niż ruch. Ponadto kierowca musi zmagać się z przeciążeniami, wysoką temperaturą, podczas gdy zasiada w nie do końca wygodnej pozycji. Niemal w każdym wyścigu mamy też do czynienia ze zmianą klimatu, czasu. Więc każdy z kierowców oraz członków zespołu, musi wykazywać doskonałe zdolności do aklimatyzacji.

Siły przeciążenia, jakie działają na kierowcę bolidu, przekraczają 5 g. To oznacza, że ciążenie jest pięciokrotnie większe niż naturalne, z jakim mamy do czynienia w środowisku ziemskim. W tym momencie, sama głowa kierowcy osiąga wagę 25 kg. To siły, z jakimi mają do czynienia również piloci samolotów naddźwiękowych.

Wiele lat wstecz, fotel zamontowany w bolidach był zbliżony kształtem do tego znanego dziś z samochodów, a kierowca wystawał poza karoserię. Wówczas to on musiał przyjmować na siebie siłę powietrza. Dziś kierowca prowadzi pojazd w pozycji półleżącej, osłonięty przez elementy karoserii. W kabinie kierowcy niestety nie ma przepływu powietrza, więc szybko ulega ona nagrzaniu. W połączeniu z kombinezonem mogącym ochronić przed płonącą benzyną, warunki są naprawdę trudne. Wysoka temperatura to oczywiście również powód do pocenia się, co dodatkowo zmniejsza komfort jazdy.