Motoryzacja – Graden

Nadzwyczaj obszerne pole możliwego wykorzystania grafenu obejmuje również motoryzację. Materiał, który można wytwarzać na skalę przemysłową, dzięki opracowaniu skutecznych metod jego wytwarzania przez polskich naukowców, zyskuje zainteresowanie wielu dziedzin przemysłu. Obecnie powstaje nowe laboratorium w Instytucie Transportu Samochodowego. Będzie ono miało za zadanie określenie możliwości wykorzystania wspomnianej odmiany węgla w silnikach samochodowych. Według założeń naukowców, silniki, w których wykorzystany zostanie grafen, zyskają znacznie większą wytrzymałość.

Laboratorium w Instytucie Transportu Samochodowego będzie już drugim w kraju tego rodzaju miejscem, w którym uruchomiona będzie produkcja nowego materiału. Choć do pełnego uruchomienia placówki upłynie jeszcze kilka miesięcy, to naukowcy już prowadzą pracę związaną ze zwiększeniem żywotności silników. Na pierwszy ogień poszła jednostka napędowa Volkswagena Golfa VII o pojemności 1,4l i mocy 140 KM. Jako pierwsze wymianie uległy zawory, zostały zamienione na tytanowe odpowiedniki, w celu zbadania zachowania się najtwardszych materiałów będących dziś w użyciu. Po pokonaniu określonej liczby kilometrów, zawory te, będą wymienione na odpowiedniki wykonane z grafenu.

Według wstępnych założeń, nowe zawory powinny pracować dwukrotnie dłużej, niż dziś wykorzystywane. Grafen może trafić również do innych urządzeń w samochodach, choćby takich jak turbosprężarki. Wytrzymałość grafenu jest ponad sto razy większa, niż ta, którą cechuje się stal.

Optymistycznie można patrzeć na fakt, że jeszcze przed uruchomieniem laboratorium, inżynierowie mają opracowaną większość projektów, które będą realizowane. Jedyne co blokuje rozpoczęcie pracy na pełnych obrotach, to brak specjalistycznej aparatury, do której dostęp zapewni realizacja inwestycji.