Jak dbać o pasek i łańcuch rozrządu

Tak jak wszystko inne, tak i samochód, którego używamy oraz jego podzespoły ulegają zużyciu, co pociąga za sobą wydatki związane z wymianą i regeneracją wielu części. Większość usterek, z jakimi mamy do czynienia w trakcie eksploatacji to drobne problemy, niewymagające dużych nakładów finansowych. Jednak nawet niewielkie zaniedbania mogą doprowadzić do powstawania znacznie większych problemów, wymagających dużych wydatków, jak choćby konieczność przeprowadzenia remontu silnika. Obecnie wykorzystywane rozwiązania w samochodach stanowią bardzo złożony system. Szczególnie jeśli mowa o konstrukcji rozrządu, gdzie zerwanie paska lub łańcucha, spowoduje inne uszkodzenia. To sprawia, że konieczne jest zadbanie o nienaganny stan tego zestawu elementów.

Pasek lub łańcuch rozrządu jest bardzo ważnym elementem układu napędowego, to właśnie on odpowiada za równą i efektywną pracę silnika. Dzięki niemu regulowana jest praca wałków rozrządu z wałem korbowym. Synchronizacja pracy wszystkich elementów jest niezwykle ważna w nowoczesnych silnikach. Jakiekolwiek nieprawidłowości związane z tym elementem będą powodowały wiele negatywnych skutków. Począwszy od zwiększonego spalania, kończąc na szybszym zużyciu i uszkodzeniu skomplikowanego układu silnika.

Użytkownicy pojazdów wyposażonych w łańcuchowy napęd, mają zdecydowanie mniej zmartwień związanych z zapewnieniem właściwego stanu tego elementu. Ich obowiązkiem utrzymania go w odpowiednim stanie, jest zapewnienie jego dobrej kondycji i zabezpieczenie przed ewentualnym zerwaniem. Jednak kontrola jego stanu musi być przeprowadzana łącznie z przeglądem innych elementów systemu napędowego. W czasie jego eksploatacji może bowiem dojść do jego rozciągnięcia się, co będzie zakłócało prawidłową pracę silnika.

Znacznie częściej mamy do czynienia z silnikami wykorzystującymi pasek rozrządu. W takich przypadkach ryzyko wystąpienie nieprawidłowości pracy oraz jego zerwania, jest znacznie większe. Jest to element wykonany z gumy, z upływem czasu pojawiają się na nim pęknięcia oraz zmieniają się jego właściwości fizyczne. Jak łatwo się domyślić, te czynniki mogą stać się przyczyną jego zerwania. Zalecenia, jakie wydają specjaliści, podpowiadają właścicielom pojazdów wyposażonych w pasek rozrządu, że powinien on być wymieniany co siedem lat, bez względu na ilość kilometrów przejechanych pojazdem.

Zadbanie o sam stan paska nie zabezpieczy nas przed wszystkimi problemami. Znacznie częściej przyczyną jego zerwania są czynniki niezależne od jego stanu. Jeśli w jego pobliże dostaną się elementy obce, mogą doprowadzić do jego uszkodzenia. Niezbędne jest więc upewnienie się o tym, że jest on dostatecznie zabezpieczony przed czynnikami zewnętrznymi. W czasie wymiany samego paska, nie możemy zapominać o wymianie rolek oraz pompy wody. Te elementy bezpośrednio wpływają na ryzyko związane z jego zerwaniem.