Czy drogie paliwa to dobre paliwa?

Według specjalistów z zakresu badania jakości paliwa, produkty rafineryjne, służące do napędzania naszych pojazdów, oferowane pod różnymi markami premium, niewiele różnią się od produktów standardowych, a za ich rosnącą popularność odpowiada jedynie dobrze prowadzona kampania reklamowa. Na tyle dobrze, że coraz większa ilość kierowców decyduje się na zakup właśnie tego rodzaju paliwa. Czy zatem jest sens ponoszenia większych wydatków na paliwo, jeśli nie zapewnia ono wymiernych korzyści?

Spadek sprzedaży paliw, z jakim mamy do czynienia od dwóch lat, sprawia, że koncerny petrochemiczne poszukują nowych możliwości zwiększenia przychodów. Jedną z takich sposobności jest zachęcenie kierowców do zakupu droższych, bardziej luksusowych produktów, jakimi są paliwa premium. Im wyższa cena paliwa, tym wyższa marża producentów, co w sposób bezpośredni przekłada się na bilans zysków i strat koncernów paliwowych.

Potwierdzeniem sukcesu prowadzonych kampanii reklamowych są statystyki. Ogólnemu spadkowi popytu na paliwa towarzyszy wzrost sprzedaży produktów promowanych jako premium. Według samych producentów, za wzrost tej sprzedaży odpowiada coraz większa świadomość konsumentów, którzy doceniają wysoką jakość paliwa. Inne zdanie w tym, temacie mają jednak niezależni specjaliści. Według nich, jakość oferowanych paliw w klasie premium nie odbiega znacząco od pozostałych produktów, oferowanych na stacjach paliw. Według nich przyczyny tego, że co dziesiąty litr paliwa, kupowany na stacjach benzynowych to paliwa markowe, jest dobra akcja marketingowa oraz umiejętne dopasowanie akcji reklamowych do grupy docelowej.

Jeśli przyjrzeć się bliżej rynkowi paliw, zauważymy, że ta tendencja zapewnia nie tylko zwiększenie zysków producentów, ale też właścicieli stacji benzynowych. Produkty klasy premium są średnio ok 20 gr. droższe od tych, znajdujących się w ogólnej ofercie.

Jak wynika z badań rynku, po paliwa droższe, promowane przez koncerny, znacznie chętniej sięgają właściciele pojazdów napędzanych olejem napędowym. Właściciele tych pojazdów wskazują, że nowoczesne silniki wymagają tego, by stosować paliwa najwyższej jakości, natomiast produkty tańsze, mogą być przyczyną wielu problemów z pojazdem, głównie w okresie zimowym.

Warto więc poszukać odpowiedzi na to, czy droższe paliwa rzeczywiście są warte swojej ceny, oraz czy przekonanie kierowców o ich zaletach jest prawdziwe.

Poproszeni o opinie eksperci stwierdzają jednogłośnie, że w większości przypadków, zakup droższego paliwa jest zbędnym wydatkiem. Dla przykładu podają, że 98 oktanowa benzyna zapewni korzyści jedynie wówczas, gdy zatankujemy nią nowoczesne pojazdy sportowe. Paliwa klasy premium mają za cel przedłużyć okres użytkowania silnika. Jednak większość z silników napędzających nasze pojazdy jest opracowana z uwzględnieniem normalnej benzyny 95, więc ewentualny rezultat tankowania lepszego paliwa będzie znikomy.